Jak wiecie, w tym roku rusza nowa grupa twórcza. Będziemy w końcu w Krakowie, polskim centrum teatrów i szkół artystycznych. Przyjęliśmy już pierwsze zgłoszenia projektów filmowych adaptacji. Do końca września organizujemy prace pre-produkcyjne, aby jak najlepiej przygotować Wasze scenariusze na Plenery. Możecie je z nami konsultować non-stop.
Nagrody od Chimney
Nagrodą jeszcze bardziej chcemy zmotywować wszystkich do pracy.
Możliwość realizacji dalszych prac post-produkcyjnych jednego z projektów (bezpłatne wsparcie post-produkcyjne po Plenerach) zaproponowała naszym uczestnikom firma Chimney Poland, jedno z największych studiów post-produkcyjnych w Polsce, firma należąca do międzynarodowej grupy mającej swoje biura m.in.: w Sztokholmie, Berlinie, Kopenhadze i Sydney! Więcej informacji o Chimney oraz projektach, jakie realizują na stronie http://www.chimneygroup.com/
Selekcja
Chciałbyś wejść z nimi we współpracę? Warunkiem otrzymania wsparcia post-produkcyjnego od Chimney Poland będzie przedstawienie efektów Waszej pracy na Plenerach, czyli powstania materiału audiowizualnego i/lub pre-wizualizacji projektu. Projekt, który otrzyma wsparcie zostanie wybrany przez Chimeny Poland w porozumieniu z Film Spring Open.
Dołącz do nas!
Aby zgłosić chęć udziału w Plenerach, wypełnij tutaj formularz rejestracji na Plenery Film Spring Open http://www.filmspringopen.eu/festival-admin-festivalid-1006.html, wybierając w formularzu grupę dedykowaną o nazwie „GRUPA FILMOWYCH ADAPTACJI SPEKTAKLI TEATRALNYCH”.
We wszelkich kwestiach związanych z organizacją grupy kontaktujcie się z Marcinem Lechem, kierownikiem produkcji z Krakowa, koordynatorem grup Filmowych Adaptacji Spektakli Teatralnych, na maila mlech1976@gmail.com. Jego wypowiedź przeczytacie poniżej.
Przypominany, że zgłoszenia na Plenery trwają do 5 września 2014 r!
Czekamy na Ciebie!
PRAWDOPODOBNIE NAJCIEKAWSZE HISTORIE ŚWIATA
Rozmowa z Marcinem Lechem, koordynatorem grup Filmowych Adaptacji Sztuk Teatralnych na Plenerach Film Spring Open
Do kogo Pana zdaniem Grupa Filmowych Adaptacji Spektakli Teatralnych jest adresowana? Kto zyska na nie niej najbardziej? Na kogo Pan czeka?
Grupą docelową FASTu są młodzi ludzie zainteresowani pracą literacką nad gotowym tekstem sztuki lub dramatem, ale również ci, którzy interesują się teatrem albo filmem i chcą, sprawdzić co może wyjść z takiego polaczenia. FAST powstał także dla młodych twórców, którzy mają problemy ze znalezieniem natchnienia, dla młodych gniewnych, którzy nie mogą przebić się ze swoim przekazem. Czekam na ludzi, którzy chcą pracować i czegoś się dowiedzieć. Ja jestem po to żeby ułatwić im jedno i drugie.
Dlaczego warto adaptować sztuki dramaty na potrzeby filmu? Czy nie powstaje wystarczająco wiele dobrych scenariuszy?
Odpowiem przewrotnie: mam wrażenie ze powstaje bardzo dużo filmów – w dobie You Tuba i ogólnodostępnej technologii cyfrowej można mówić o potopie obrazu, który nas zalewa. Oczywiście, w tej sytuacji bardzo trudno przebić się młodym twórcom, którzy mają do opowiedzenia prawdopodobnie najciekawsze historie świata. Problem w tym, że pomiędzy scenariuszem, czyli utworem w gruncie rzeczy literackim, autorstwa pojedynczego scenarzysty, a gotowym filmem, będącym pracą zbiorową sporej grupy ludzi, istnieje potężna praca do wykonania. Okres ten trwa czasami kilka lat, wliczając w to tak mało ciekawe elementy, jak poszukiwanie środków finansowych – tu zazwyczaj pięknoduchostwo się kończy.
W tak mało przyjaznym środowisku powinien powstać tekst, który po pierwsze będzie zrozumiały dla grupy ludzi zaangażowanych w powstanie tego projektu, a po drugie finalnych odbiorców, czyli widzów w kinie. Można by pewnie długo snuć akademickie dyskusje na temat kondycji współczesnego języka i komunikacji między ludźmi, ale nie to jest celem FSO. Film Spring w miarę możliwości udziela wsparcia techniczno-merytorycznego młodym ludziom – tak, aby mogli na podstawie już istniejącego dramatu stworzyć scenariusz, a na jego postawie film zgodnie ze sztuka filmową. Czyli stawiamy na naukę rzemiosła literackiego i przede wszystkim filmowego.
Założeniem Film Spring Open jest praca zespołowa. Jak najlepiej korzystać z tego modelu w przypadku adaptacji?
Film generalnie jest pracą zespołową. Liczymy, że projekty realizowane w ramach FASTUu będą tworzone właśnie w grupach, które same wewnątrz zdecydują, kto za co odpowiada. Zgodnie z żelazną zasadą FSO, niczego nie narzucamy uczestnikom, naszym zadaniem jest pomoc, a nie zarządzenie uczestnikami warsztatów.
Czy może Pan już zdradzić, jak wyobraża sobie Pan spotkania z uczestnikami grupy, jak będą wyglądały plenery?
Nie ukrywam ze grupa FAST wymaga od uczestników najwięcej pracy, ze względu na zakres prac literackich i filmowych. Wydaje mi się, że dobrze by było, aby uczestnicy już przed Plenerami zadali sobie pytanie: do którego projektu w ramach FAST chcą dołączyć. FAST ma już Forum na stronie http://www.filmspringopen.eu/, gdzie można przeczytać o projektach i kontaktować się z liderami projektów.