Zakończyły się nasze Plenery Film Spring Open. Chcielibyśmy podziękować wszystkim, którzy wzięli w nich udział lub przyczynili się do ich organizacji.

Tegoroczna edycja po raz kolejny udowodniła, że Plenery Film Spring Open stały się jednymi z największych warsztatów filmowych nowych technologii na świecie.  Do Krakowa, na dziesięć dni interdyscyplinarnych zajęć przyjechało ok. 300 reprezentantów i adeptów profesji związanych z szeroko pojmowaną branżą audiowizualną, a uczyła i wspierała ich działania kilkudziesięcioosobowa kadra dydaktyczna i techniczna.

Aula wykłdowa podczas Plenerów Film Spring Open
Fot. Filip Błażejowski

Uczestnicy, pracując indywidualnie lub w 23 grupach twórczych, realizowali swoje projekty audiowizualne, mając do dyspozycji najnowszy sprzęt dostarczony przez ponad 60 partnerów technologicznych, z których wielu to czołowe, światowe marki. Filmspringersi mieli 10 dni na przedprodukcję, realizację zdjęć oraz montaż swoich filmów.

Fot. Filip Błażejowski
Fot. Filip Błażejowski

Fotografie: Filip Błażejowski

Pokaz finałowy prac uczestników pokazał jak ogromne znaczenie ma kreatywność, współpraca oraz pasja.

Młodzi filmowcy mieli okazję spróbować swoich sił w realizacji bardzo różnorodnych form, począwszy od filmów dokumentalnych, reklam, projektów VR i AR, poprzez interaktywne projekty internetowe oraz interaktywne filmy, a także teledyski czy też animacje zarówno w tradycyjnych technikach malarskich jak i wykorzystujące techniki cyfrowe. Uczestnicy mogli korzystać z tak zaawansowanych programów jak Unreal Engine, Maxon Cinema 4D, DaVinci Resolve 15, AVID oraz ProTools. Mogli też rozwijać swoje scenariusze pod okiem uznanych polskich scenarzystów albo zaprojektować graficzną oprawę swojego filmu oraz plakat filmowy pod okiem prof. Mai Wolnej.

Fot. Filip Błażejowski
Fot. Filip Błażejowski

Oprócz praktycznej nauki poprzez pracę, która jest swoistym stemplem Plenerów, program edukacyjny wydarzenia zawierał 35 wykładów, spotkań i sesji Q&A z twórcami i znanymi specjalistami poświęconych tak różnorodnym kwestiom jak nowe technologie, animacja, debiut filmowy, międzynarodowe koprodukcje, sztuczna inteligencja, realizacja filmu dokumentalnego, psychologiczne aspekty pracy kreatywnej, dramaturgia wizualna, finansowanie projektów filmowych, logistyka pracy i realizacji filmu z nano-budżetem oraz wiele innych, uwzględniając też szczegółowe analizy filmów zrealizowanych przez gości Plenerów.

Aleksandra Przegalińska na Plenerach Film Spring Open
Aleksandra Przegalińska, MIT Boston. Wykład: Sztuczna Inteligencja a kreatywność. Fot. Filip Błażejowski

Dużą popularnością cieszyły się też profesjonalne warsztaty (30) oraz pokazy i testy możliwości najnowocześniejszego sprzętu filmowego i oprogramowania (prezentacje Microsoft HoloLens, HoloportalTM – Mixed Reality, testy systemów motion capture, warsztaty AR i VR, nowego modelu produkcji, animacji z wykorzystaniem Cinema 4D, CGI, pitchingu, SFX, montażu i wiele, wiele innych).

Fot. Filip Błażejowski

Cartoon Rigging and Animation in CINEMA 4D, prowadzenie: Fabian Rozenkranz. Fot. Filip Błażejowski

Opieka nad grupami, wykłady i warsztaty były prowadzone przez uznanych specjalistów i filmowców, również zdobywców statuetek Oscara (Neil Corbould oraz Ewa Puszczyńska).

Głównym tematem Plenerów był nowy model produkcji filmowej, który pozwala na produkowanie filmów taniej i lepiej, a uczestnicy mogli testować możliwości Cinebusa, mobilnego studia filmowego, będącego narzędziem nowej produkcji filmowej.

Cinebus i kran MovieBird. Fot. Filip Błażejowski

Jest to rok wyjątkowy pod względem ilości i jakości filmów, które powstały. Wyraźnie widać, że wykorzystujecie nowoczesne narzędzia języka filmowego. Widać też pracę zespołową i te zespoły tu powstają i czekają cały rok po to, by się tu spotkać i razem szukać, eksperymentować i na zderzeniu rożnych wrażliwości i talentów się rozwijać – mówił do uczestników podczas wykładu zamykającego Plenery Sławomir Idziak, ich inicjator i dyrektor programowy.

Pokaz możliwości systemu motion capture. Prowadzenie: Filip Kovcin, White Kanga. Fot. Filip Błażejowski

Współpraca przez niego wspomniana ma wymiar jeszcze większy, jeśli weźmiemy pod uwagę międzynarodowy aspekt Plenerów. W tym roku 1/3 uczestników stanowili obcokrajowcy, co oznacza, że wiele nawiązanych współpracy to międzynarodowe czy nawet transkontynentalne kolaboracje. Tym samym Plenery budują globalną siatkę społeczności filmowców i tworzą nowe możliwości na rynku pracy.

Cinebus i uczestnicy grupy Sławomira Idziaka Fot. Filip Błażejowski

Sam warsztat nie byłby możliwy bez świetnej pracy zespołowej i współpracy z naszymi wspaniałymi partnerami.

Dlatego chcielibyśmy podziękować instytucjom, które finansowały i wspierały tegoroczną edycję. Program „Kreatywna Europa MEDIA” Unii Europejskiej, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Miasto Kraków oraz Małopolska wsparły Plenery Film Spring Open 2018.

Krakowskie Biuro Festiwalowe (KBF) i Krakowska Komisja Filmowa współorganizowały wydarzenie, a dzięki ich wieloletniemu wsparciu, przez kilka ostatnich lat, każdej jesieni Kraków staje się jednym wielkim planem filmowym dla naszych uczestników.

Nasz  program profesjonalnych szkoleń nie byłby możliwy bez wsparcia naszych Partnerów Technologicznych, którzy współpracują z nami, a często także ze sobą nawzajem, aby zaoferować naszym uczestnikom najlepsze możliwe rozwiązania oraz najnowszy sprzęt i oprogramowanie. Jesteśmy zaszczyceni możliwością współpracy z tak innowacyjnymi i renomowanymi markami.

Jesteśmy bardzo wdzięczni naszym Partnerom i Partnerom Organizacyjnym za dostarczenie naszym uczestnikom i gościom nowych, ekscytujących możliwości i sprawienie, że z każdym rokiem Plenery stają się coraz większym i lepszym wydarzeniem.

Dzięki naszym Partnerom Medialnym i współpracy redakcyjnej nasze działania są widoczne i co roku gościmy coraz więcej uczestników. Ogromne podziękowania dla wszystkich mediów, które opowiadają naszą małą historię wielkiego marzenia o świecie filmowym powszechnie dostępnym dla młodych filmowców z całego świata i wielu środowisk.