Jacek Nagłowski – z wykształcenia filozof, z zawodu producent i reżyser filmowy oraz badacz i twórca w dziedzinie nowych mediów. Wyprodukował blisko trzydzieści filmów dokumentalnych i fabularnych, w większości koprodukcji międzynarodowych wielokrotnie nagradzanych na międzynarodowych festiwalach (10 x Grand Prix). Jego dokument „Gugara” (producent, współscenarzysta, współreżyser, montażysta) zdobył m.in. Brązowego Lajkonika i Nagrodę TVP na Krakowskim Festiwalu Filmowym, był wyselekcjonowany do sekcji ACID festiwalu w Cannes i został zakupiony przez paryskie Muzeum Sztuki Współczesnej Centre Pompidou.
Współzałożona przez niego firma Circus Digitalis zajmuje się tworzeniem rozwiązań z dziedziny cyfrowego obrazowania 3D. Circus tworzy cyfrową scenografię do filmów fabularnych i dokumentalnych, aplikacje interaktywne i doświadczenia wirtualnej rzeczywistości. Firma zrealizowała ponad czterdzieści projektów.
Od 2015 roku zajmuje się zagadnieniami wirtualnej rzeczywistości. Wraz z Milenią Fiedler i Iwoną Pomianowską zainicjował projekt badania języka cinematic VR w Szkole Filmowej w Łodzi. Od 2018 roku razem z Pauliną Borkiewicz kieruje Pracownią VR/AR Laboratorium Narracji Wizualnych Łódzkiej Filmówki (vnlab.org). W pracowni wyprodukowanych zostało 12 utworów VR (cinematic i interaktywnych) różnych zespołów artystycznych, w których Nagłowski i Borkiewicz pełnią rolę tutorów i producentów kreatywnych. Trzy z wyprodukowanych utworów miały już międzynarodowe premiery w Sundance, Angouleme i na DokLeipzig. W ramach pracowni Nagłowski i Borkiewicz zajmują się równolegle badaniem i opisywaniem języka VR.
W 2019 roku zrealizował doświadczenie dokumentalne „Szepty” (producent, scenarzysta, współreżyser), które miało premierę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji, znalazło się wśród finalistów Cannes XR i zdobyło kilka nagród na polskich i zagranicznych festiwalach VR. W 2022 ukończył prace nad grą VR „the Curator” (producent, scenarzysta, nadzór kreatywny i realizacyjny nad całością przedsięwzięcia) dla Instytutu Adama Mickiewicza prezentującej historię polskiego wzornictwa.
Od 2021 roku zajmuje się zagadnieniami związanymi ze sztuczną inteligencją. Obecnie pracuje nad interaktywnym doświadczeniem VR „Conversations” współtworzonym z różnymi systemami AI począwszy od tekstu, poprzez obraz, dźwięk po kreację przestrzeni w silniku Unreal. Doświadczenie tematyzuje możliwości koegzystencji i relacji pomiędzy ludźmi i systemami AI. Rozwija również projekt „Bezdroża AI – poradniki przetrwania”, który ma za zadanie popularyzować wiedzę na temat zagrożeń społecznych i psychologicznych wynikających z rozwoju i gwałtownego upowszechniania się tej technologii. Inicjator i członek Grupy Roboczej AI zrzeszającej przedstawicieli Instytutu Psychologii Polskiej Akademii Nauk, Instytutu Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego i Laboratorium Narracji Wizualnych Szkoły Filmowej, której zadaniem jest identyfikacja zagrożeń związanych ze sztuczną inteligencją oraz próby wypracowywania propozycji radzenia sobie z tymi zagrożeniami.
Sztuczna Inteligencja
Płatności na stronie obsługiwane są przez: