Celem trzydniowego konkursu „Hackathon dla Wawelu” było stworzenie produktu edukacyjnego łączącego świat filmu z nowoczesnymi technologiami VR i AR. Wygrał projekt Franciszka Matysika pt. „Tajemnice Wawelu” zrealizowany w postaci filmu w technologii VR 180 3D.
W trzydniowym projekcie należało przedstawić koncepcję nowoczesnej formy edukacyjnej, która zachęci młodych ludzi do poznawania tajemnic Wawelu. Decydując się na nowoczesne rozwiązania, wzbudza się organiczne zainteresowanie młodszej grupy odbiorców, na czym zależało pomysłodawcom współpracy Plenerów Film Spring Open i Zamku Królewskiego na Wawelu.
Grupa uczestników filmowych warsztatów pod opieką specjalisty VR Konrada Ziai z CinematicVR początkowo była złożona z samych filmowców, operatora Marcina Jamrozika i pilota drona Łukasza Ciechanowskiego. Na etapie pisania scenariusza konieczne okazało się rozbudowywanie zespołu o programistów i specjalistów efektów specjalnych.
Na temat pracy wybrano ostatnią koronację króla, która odbyła się na Wawelu. Była to koronacja Augusta III. Wybór tego wydarzenia miał swoje podłoże historyczne, ponieważ prawdziwe insygnia królewskie były wówczas ukryte przed królem, a koronacji dokonano na specjalnie wykonanych zamiennikach. To stało się scenariuszem do filmu, a za jego format przyjęto VR 180 3D.
„Do przedstawienia historii wybraliśmy najbardziej popularny format na goglach VR, czyli 180 VR 3D. Oglądanie takiego obrazu w specjalnych okularach umożliwia zobaczenie głębi i znakomitego efektu do przedstawiania postaci, obiektów i zamkowych pomieszczeń” – mówi Franciszek Matysik, lider i twórca projektu.
Format VR180 3D pokazuje obraz w stereoskopii – nagrywany jest on za pomocą dwóch kamer oddalonych od siebie. Zabieg ten pozowała dostrzec odległości między obiektami i zwiększyć głębię obrazu. Powoduje to jednak wielką trudność w modyfikacji obrazu, szczególnie przy osadzaniu grafik i modeli 3D. Trudności techniczne zostały rozwiązane przez kolejnych członków grupy. Do grupy dołączyła Agata Nawrocka, specjalistka od efektów specjalnych, która wykonała analizę ruchu kamery umieszczonej na dronie i stabilizatorze, dzięki czemu możliwe było śledzenie obiektu i dalsza praca z modelami 3D.
Kolejną osobą, która w projekcie zajęła się modelowaniem oraz przygotowaniem scen łączących modele 3D z obrazem zarejestrowanym w stereoskopii był Marcin Kunach, specjalista programowania gier w Unreal Engine. Efekt jego pracy spowodował możliwość umieszczenia w odpowiedniej perspektywie modelu w stereoskopowym obrazie. Modelem tym była oczywiście korona Augusta III.
Za ujęcie otwierające wykonane z drona odpowiadał Łukasz Ciechanowski, który nalotem znad Wisły pokazał Wawel ze znanej i rozpoznawalnej perspektywy.
Do wprowadzenia w klimat zamkowy wykorzystano fragmenty muzyki napisanej specjalnie dla głównego bohatera filmu, czyli Augusta III, tj. „Wielkiej Mszy Świętej h-mol” J.S. Bacha, oraz nagranych odgłosów bijącego Dzwonu Zygmunta.
Całość filmu, zrealizowana w krótkim terminie, została przygotowana w formacie na okulary VR oraz w formacie anaglifowym, co pozwoliło zobaczyć efekt 3D, nie tylko w goglach VR, ale również na ekranie wyświetlającym obraz z rzutnika dla całego jury.
Nagrodą rzeczową w konkursie jest pobyt w zamkowych komnatach, czyli „Noc na Wawelu”. Jest też możliwość przedstawienia koncepcji wdrożenia swojego pomysłu w przyszłych edukacyjnych i e-learningowych projektach wykonywanych przez Muzeum Zamkowe na Wawelu.
„Warsztaty Film Spring Open stały się wielką okazją do zaprezentowania najbardziej odważnych pomysłów. Dzięki temu, że w jednym miejscu spotkały się osoby z otwartymi umysłami – otwarte na współpracę, było możliwe wykonanie tak zaawansowanego projektu zaledwie w trzy dni” – dodaje Franciszek Matysik, producent VR.
Ambitne projekty uczestników to efekt wykładów i ćwiczeń wykonywanych na Film Spring Open. Zapewne za sprawą Sławomira Idziaka, który w wykładzie otwierającym zachęcał do ekologicznie efektywnego sięgania po najwyższe i najtrudniejsze cele.
Autor tekstu i zdjęć: Franciszek Matysik