UCZYMY ONLINE I STACJONARNIE
po polsku Polish in English angielski en français français auf Deutsch deutsch

FilmSpringers Connect – darmowy kurs online z Kobasem Laksą “Sztuczna Inteligencja w twórczości audiowizualnej”

Prowadzący kurs: Kobas Laksa

Język kursu: polski

Ile trwa kurs: 8-10.11 piątek 17-22, sob 10-18 , niedziela 10-18

Ilość osób wymaganych do rozpoczęcia kursu: maksymalnie 20 osób osób

Cena kursu: darmowy za osobę

KURS ZAKOŃCZONY - NIE PROWADZIMY ZAPISÓW

 

AI jest wszędzie i zaraz wyskoczy z Twojej lodówki. Niestety większość obecnych w debacie publicznej narracji na temat AI jest myląca, ponieważ opiera się na
założeniu, że są to programy komputerowe podobne do tych, z którymi mieliśmy do czynienia do tej pory, tylko bardziej skomplikowane. AI są programami
komputerowymi, ale sposób ich działania jest fundamentalnie różny od algorytmicznych narzędzi i wymaga od nas zmiany perspektywy na sposoby
interakcji z nimi. Dopiero wówczas współpraca z AI może być konstruktywna i otwierająca nowe możliwości twórcze.

W trakcie kursu zaproponuję metody podejścia do współpracy z AI w procesie tworzenia form audiowizualnych na wszystkich etapach: od tekstu, przez tworzenie wizualnych i dźwiękowych komponentów utworu, po montaż i postprodukcję. Aby skutecznie integrować systemy sztucznej inteligencji w proces twórczy konieczne jest zrozumienie sposobu ich działania. Bez tej wiedzy próby wdrożenia AI do twórczości audiowizualnej skazane są na ogromną ilość frustracji i niepowodzeń po stronie twórcy. Znajomość technicznych metod obsługi interfejsów AI, wszystkich suwaków, guzików i parametrów bez adekwatnego do tych systemów rozumienia i intuicji na temat ich funkcjonowania prowadzić będzie w sposób nieunikniony albo do rezygnacji z ich implementowania, albo do bardzo miernych, generycznych rezultatów artystycznych. – Kobas Laksa

Podczas pierwszych dwóch dni kursu spróbujemy zatem odpowiedzieć sobie na następujące pytania:

  • Jakie są cechy tych systemów i jak one działają?
  • W jaki sposób popularne narracje na temat AI wypaczają znaczenie i zastosowanie systemów? Jakie są możliwe i optymalne sposoby ich integracji w proces twórczy
  • Czego spodziewać się w najbliższych miesiącach i jak przygotowywać się do nadchodzących możliwości i zagrożeń?
  • W jaki sposób wchodzić we współprace z systemami sztucznej inteligencji, aby efekty takich kolaboracji były jak najbardziej wartościowe dla twórców i odbiorców

Ta wprowadzająca część zajęć, na którą składają się dwa spotkania, jest niezbędną podstawą dla dalszych zagadnień, prezentujących już konkretne sposoby
implementacji i współpracy z AI w dziedzinie tekstu, obrazu, wideo i dźwięku.

Spotkanie trzecie poświęcone będzie dużym modelom językowym. W trakcie warsztatów dokonamy przeglądu istniejących modeli LLM (Large Language
Models), omówimy ich cechy specyficzne i zróżnicowanie zastosowań oraz zapoznamy się z interfejsami umożliwiającymi złożone interakcje z tymi systemami. W szczególności rozwiniemy zagadnienie skutecznych metod tworzenia zapytań (promptów) do systemów LLM.

Czwarte spotkanie będzie dotyczyło modeli przetwarzających obraz. W trakcie zajęć dokonamy przeglądu istniejących modeli text-to-image, image-to-image,
text-to-video, image-to-video, video-to-video, text/image-to-3D, omówimy ich cechy specyficzne i zróżnicowanie zastosowań oraz zapoznamy się z interfejsami
umożliwiającymi złożone interakcje z tymi systemami. Spotkanie piąte poświęcone będzie przeglądowi istniejących modeli i systemów związanych z produkcją i postprodukcją dźwięku (generowanie mowy, dubbing, opracowanie muzyczne, inne aspekty udźwiękowienia), produkcją i wykorzystaniem assetów 3D (przydatne również przy generowaniu obrazów i video), generowaniem środowisk, elementami VFX i narzędziami wspomagającymi montaż filmowy.

Program szczegółowy:

Dzień 1 – Wprowadzenie do tematu – 6h
1. Skala i znaczenie rewolucji AI

  • Skąd się to wszystko wzięło – przypadkowe przełomy i emergencja w systemach sztucznej inteligencji.
  • AI 1.0 i AI 2.0 – podobieństwa i różnice.
  • Gdzie jesteśmy i dokąd zmierzamy: najnowsze odkrycia i osiągnięcia w dziedzinie generatywnych modeli AI, przewidywane kierunki i spodziewana dynamika dalszego rozwoju.
  • Modele komercyjne i środowiska open source – omówienie różnic i znaczenie dla rozwoju i implementacji w produkcji audiowizualnej.

2. Jak działają obecne generatywne systemy AI? Podstawowe pojęcia.

  • Ogólna konstrukcja i zasady działania modeli generatywnych różnego rodzaju (bez konieczności posiadania wiedzy specjalistycznej).
  • Czym jest i jaka jest pamięć systemu? Jak jest trenowany? Faza trenowania, a faza inferencji. Przestrzeń utajona (black box). Idee i znaczenia w przestrzeni utajonej.
  • Prompt crafting – co to jest, jak i po co rozwijać tę umiejętność?
  • System message, information retrieval i RAG, okno kontekstowe – czym są i jak ich używać?
  • Trenowanie, dostrajanie i łączenie modeli.
  • Datasety jako kluczowe źródło zindywidualizowanych systemów AI.


3. Czym jest AI? Trzynaście błędnych pojęć:

  • AI – Artificial Intelligence czy Artificial Intuition?
  • Antropomorfizacja, technologizacja, automatyzacja – powszechne podejścia do AI.
  • Halucynacje i uprzedzenia – bug czy feature?
  • Redukcja kosztów czy wzrost wartości?
  • Cielesność, emocjonalność, świadomość – jaki sens (lub jego brak) mają te pojęcia w kontekście AI?
  • Współmyślenie – pożądane podejścia do AI.

Dzień 2 – Wprowadzenie do tematu – 6h

1. AI w produkcji audiowizualnej – wprowadzenie

  • Do czego nadaje się AI?
    • Systemy algorytmiczne.
    • Systemy analityczne.
    • Systemy generatywne.
  • Dynamika i iteracyjność wdrażania AI.
    • Context is the king.
    • Bias jako wartość – lokalizacja AI.
    • Integracje top-down i bottom-up.
    • AI jako proces vs AI jako zadanie.

2. Przegląd zastosowań:

  • AI w scenarpiopisarstwie,
  • AI w tworzeniu i edycji obrazu
  • AI w tworeniu i edycji dźwięku
  • AI w produkcji i postprodukcji

3. Główne problemy wdrażania AI w produkcji audiowizualnej:

  • strategie budowania relacji i współtworzenia z systemami generatywnymi
  • Etyka AI – twórczość i kreatywność w kontekście systemów
    generatywnych
  • AI a prawo autorskie, kwestia własności intelektualnej – aktualne
    stanowiska i pierwsze rozstrzygnięcia prawne

4. Żródła wiedzy. Dyskusja podsumowująca

Sprzęt do pracy:

KOMPUTER stacjonarny lub laptop system Windows lub Macsoftware / aplikacje (będziemy je omawiali i instalowali w trakcie warsztatów)
software / aplikacje:

• Adobe Photoshop + Adobe FireFly
• Adobe Premiere
• Discord
• Leonardo AI
• Midjourney
• RunwayML
• ElevenLabs
• Suno AI
• Chat GPT

dodatkowe:
• Rendernet.ai
• LTX STUDIO
storyboarder.ai
• Capcut

Stabilne łącze internetowe.

Serdecznie zapraszamy do zapisów!

Nasza Fundacja w ramach dofinansowania ze środków KPO realizuje przedsięwzięcie: „FilmSpringers Connect”. Dzięki temu udział w kursie online jest dla Was darmowy! Obowiązują zapisy biuro@filmspringopen.eu 

 

Fundacja Film Spring Open w ramach dofinansowania ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) realizuje przedsięwzięcie: „FilmSpringers Connect”.

Prowadzący kurs

Kobas Laksa: artysta sztuk wizualnych, reżyser, wykładowca, 2d / 3d / AI designer, pasjonat generatywnych technologii AI w dziedzinach wykorzystujących narrację wizualną i sztuczną inteligencję. Absolwent Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu (malarstwo. grafika / rzeźba) i Wajda School (reżyseria, scenariusz) w Warszawie oraz PWSTiF w Łodzi na kierunku Zarządzanie Postprodukcją.

Archiwalne wykłady

Film Spring Open Online

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego

Partner medialny
Logo firmy Crew United, czarno-biały rysunek, czarny napis na białym tle
filmpro

Zostań wykładowcą
online

Zaproponuj temat
kursu online