Od kilku lat (a właściwie od samego początku Plenerów Film Spring Open)

mówiliśmy o konieczności zmian w sposobie produkcji filmów. Naszym gościem była Mia Bayes, twórczyni niskobudżetowego systemu produkcji filmów „Microwave” w Londynie. W 2014 r. zorganizowaliśmy konkurs na Previsy filmowe (Prewizualizacje przyszłych filmów). W 2016 roku zakończyliśmy budowę Cinebusa – Mobilnego Studia Filmowego. Ma on służyć niskobudżetowej produkcji filmowej, od samego jej początku do końca, łącznie z postprodukcją.

Chcemy nie tylko spotykać się co roku w celach edukacyjnych, ale także stworzyć strukturę, która ułatwi produkowanie filmów debiutantom i młodym twórcom. Dlatego od zeszłego roku wprowadziliśmy na Plenery grupę scenariuszową, którą opiekuje się Krzysztof Rak (scenarzysta filmu Bogowie) i Marcin Lech. Wierzymy, że wśród zaproponowanych scenariuszy pojawi się taki, który uda nam się wyprodukować w nowym modelu produkcji filmów.

Obecnie w przemyśle nie produkuje się niczego bez kontroli ryzyka. Natomiast „Risk managment” w produkcji filmowej nie istnieje. Dlatego proponujemy abyście robili Previsy (prewizualizacje) waszych projektów, które będą właśnie stanowiły narzędzie do kontroli tego, co ma powstać. Tym samym, na Plenerach w tym roku ponownie mamy grupę Previsów. Pod okiem Sławka Idziaka będziemy uczyć jak tworzyć Previsy aktorskie, a pod opieką Pawła Świerczyńskiego – współtwórcy Wiedźmina – jak realizować Previsy animowane.

Ale prawdziwą gwiazdą Plenerów – narzędziem, które ma nam ułatwić produkowanie waszych filmów – będzie skończony i gotowy do produkcji filmów Cinebus. W zeszłym roku przyjechał na Plenery pusty autobus, do którego Natalie Portman odebrała symboliczny klucz. W tym roku jest skończony, wyposażony i gotowy do akcji. Czeka na realizację Waszych filmów,
a my czekamy na wasze scenariusze. Chcemy wam pomóc w realizacji Previsów. A potem już tylko produkcja.

Cinebus czeka na pierwszy Klaps.

tekst: Sławomir Idziak
zdjęcia: Agata Nawrocka
rysunki: Marta Dalecka