Tegoroczny program Plenerów Film Spring Open kładzie nacisk na działania w AR i VR, a elementy tych technologii mogą znaleźć zastosowanie np. w filmach dokumentalnych albo teledyskach, a nie tylko być testowane i włączone w projekty filmowe w grupach  specjalistycznych poświęconych tej tematyce.

Jedną z grup twórczych specjalizujących się w tematyce AR (ale również i VR), będzie grupa: augmented reality cinematic experience.

Opiekunem grupy będzie Wojciech Szczerba – VR Storyteller w firmie CinematicVR, kierownik produkcji, scenarzysta filmowy, a także reżyser krótkich form dokumentalnych.

Wojciech, zainteresowany imersyjnymi doświadczeniami filmowymi na styku sztuki i nowych technologii, a także interaktywnym storytellingiem, zaangażuje uczestników grupy w stworzenie eksperymentalnego doświadczenia filmowego w technologii Rozszerzonej Rzeczywistości (AR).

Technologia ta, dzięki dostarczonej aplikacji mobilnej, pozwoli na każdym z telefonów i tabletów (kompatybilnych z AR) z wbudowanym aparatem i systemem Android zobaczyć przygotowane przez grupę elementy i sceny umieszczone w rzeczywistej przestrzeni (najbardziej znanym przykładem tej technologii są POKEMON GO). Sceny mogą składać się zarówno z elementów graficznych 2D/3D, postaci nagranych na greenscreenie, a także nagranych i zmontowanych materiałów wideo oraz nagrań dźwiękowych – ich użycie, jakość i skomplikowanie definiuje scenariusz i technologia.

W grupie odnajdą się chętni do pracy graficy 2D i 3D, motion designerzy, montażyści, operatorzy, a także scenarzyści, UX-owcy, reżyserzy dźwięku oraz fani wszelkich aplikacji mobilnych i gier komputerowych.

Celem działań jest stworzenie krótkiego eksperymentalnego filmu złożonego z kilku scen osadzonych w różnych miejscach w hotelu w Przegorzałach i tylko tam możliwych do obejrzenia za pomocą naszej aplikacji. Aplikacja zostanie udostępniona wszystkim uczestnikom warsztatów Film Spring Open. Planuję także nagranie materiału typu „making of” dokumentującego pracę grupy.

Uczestnicy grupy będą mieli w pierwszej kolejności wpływ na scenariusz samego doświadczenia, a następnie na stworzenie pozostałych elementów składowych scen: skłaniamy się raczej w stronę grafiki 2D/3D, animacji, ale także nagrań aktorskich i ponad wszystko wciągającego krótkiego scenariusza. Nie jest to klasyczna produkcja filmowa – efektem ma być doświadczenie filmowe, oparte na aplikacji mobilnej, co narzuca sporo ograniczeń, ale też pozwala na połączenie sztuki wizualnej z technologią i nowymi mediami w innowacyjny sposób.

Plan działań grupy:

1. Zapoznanie się z możliwościami technologicznymi;

2. Prace nad scenariuszem według narzuconych ram i możliwości technologicznych;

3. Realizacja scen przez uczestników grupy: tworzenie elementów 2D/3D, nagrania aktorskie i lektorskie, montaż video;

4. Jednoczesne prace nad aplikacją AR;

5. Testy, testy, testy.

Wojciech Szczerba, opiekun grupy augmented reality cinematic experience.