Punktem wyjścia do wykładu Ewy Puszczyńskiej, wybitnej producentki (m. in. nagrodzonej Oscarem „Idy”), było zagadnienie debiutu w kontekście produkcji filmu. Jednak dzięki znakomitej komunikacji między gościem a uczestnikami Warsztatów, spotkanie szybko przybrało formę swobodnej dyskusji (również pytań kierowanych do widowni), której osią stało się dociekanie na temat cech idealnego, kreatywnego producenta mierzącego się z debiutującym reżyserem.
Ewa Puszczyńska, dzieląc się doświadczeniami ze współpracy z młodym debiutantem z Izraela, wskazywała na najważniejsze wyzwania stojące przed producentem. Podkreślała prymarne znaczenie odpowiedzialności spoczywającej na nim i wiążącym się z tym ryzykiem. „Dla producenta każdy kolejny film jest debiutem” – powtarzała kilkakrotnie, zwracając uwagę na odrębność sposobu pracy z rozmaitymi twórcami.
Producentka zdradziła także, że niedawno podjęła się wyprodukowania kolejnego filmu Tomasza Wasilewskiego (czwartego w jego dorobku), który był obecny podczas spotkania. Reżyser uzupełniał jej słowa, kładąc szczególny nacisk na rolę producenta jako partnera artystycznego oraz osoby rozumiejącej i wspierającej projekt nie tylko od strony organizacyjnej.
Na pytania uczestników Plenerów dotyczące wyboru pierwszego producenta odpowiadała: „Wy musicie zdecydować, kto jest dla Was w danym momencie najlepszy. Szukajcie młodych, zdolnych osób, które poświęcą Wam swój czas”. Ewa Puszczyńska – sama będąca ekspertką w swojej branży i współpracująca z wieloma znanymi reżyserami (produkuje m. in. kolejny film Pawła Pawlikowskiego) – przyznaje, że wciąż ciągnie ją do debiutantów, którzy nieustannie odkrywają przed nią coś nowego, rozbudzają ciekawość i uczą.
Tekst: Kamil Kalbarczyk
Redakcja: Magdalena Goszczyńska